tisdag, november 07, 2006

txt 4

Ratten är fortfarande varm av somalierns händer.

Jag justerar sätet och stämplar in tidkortet
dörrarna stängs
trycker ned gasen som en pianopedal
släpper upp kopplingen, en trevande ensam baston
öppnar nattens konserttimmar
scaniamotorn spinner när vi går upp i varv
klipper rondellen som en macka i vattnet
en gång när jag var liten
flöt jag på havets yta och såg solen växa över mig
lungna mjuka rörelser, harmoniskt
tänker tyst: som om en kommentator satt brevid
och satte betyg på körningen.

Rödljusen, grönljusen, baklyktor
blinkersen tickar som en gammal mormorsklocka
tryggt, lungna mjuka rörelser
öppnar dörrarna, kylan rusar in, värmen ut
stänger dörrarna och fjädrar upp
släpper upp kopplingen, en ny baston inleder
nästa sats.

Mix megapol första timmen
sedan rix fram till midnatt
och nyheter, ibland nattradion
hela tiden i bakgrunden susar värmefläkten.

Anita somnade för flera timmar sedan
hennes hud byter plats med lakanen
hennes hår växer, milimeter för milimeter
i drömmen ser hon sig själv
vandra uppför en slutning
för att möta mig
vår dotter
eller sin far.

Kaffe på Angereds torg halv ett
innan turen vänder tillbaka över bron
via selma lagerlöfs torg, backaplan,
centrum och ut i periferin igen
den sista vändan börjar kvart över två
släpper upp kopplingen, lungna rörelser
tidtabellen håller i natt
”han har kört upp sig den senaste säsongen
en remarkabel upphämtning”
säger den osynlige kommentantorn.

Här, på älvsborgsbron, möter gryningen
Urstark och mild reser den sig upprätt
ovanför älvdalen, lovar: det skall bli en bra dag.